Els Werkman

Wij krijgen regelmatig vragen van bezoekers van Bellen.com waarom ze niet meer kunnen bellen met hun prepaidkaartje. Vaak gaat het dan om het ‘alleen-in-noodgevallen’ mobieltje of de telefoon in de caravan. Prepaid beltegoed is, in tegenstelling tot wat de meeste prepaid providers zeggen, niet onbeperkt houdbaar. Tenminste, zo zou ik het niet willen bestempelen. Noem me een kniesoor, als je het prepaid tegoed niet aanspreekt of opwaardeert dan vervalt het automatisch na een bepaalde tijd. Dat is toch vrij beperkt.

Omdat veel mensen (ooit) hebben gelezen dat het tegoed onbeperkt houdbaar is, zijn ze van dit fenomeen niet op de hoogte. Nu maakt dat niet zoveel uit als je het toestel regelmatig gebruikt om zelf te bellen, sms’en of internetten en daarom ook opwaardeert, want dan merk je dit niet.

Maar als je het mobieltje echt alleen in noodgevallen gebruikt, kun je van een koude kermis thuiskomen. Want je zult altijd zien dat als het toestel echt een keer nodig is, de lijn geblokkeerd is. De enige oplossing is dan opwaarderen. Doe je dit niet snel genoeg dan komt het nummer en het tegoed te vervallen. Opwaarderen leidt tot een verlenging van de houdbaarheid. Dit geldt bij een beperkt aantal aanbieders ook bij het aanspreken van het tegoed: *bliep, Dirk Mobiel, Deka Mobiel, KPN en T-Mobile. Bij Toggle geldt dit ook, daar moet je echter eens per 80 dagen de aansluiting gebruiken.

Je krijgt overigens een sms’je als waarschuwing als je tegoed bijna verloopt. Maar een sms’je kan niet afgeleverd worden op een toestel dat uit staat… Er wordt wel nog 72 uur geprobeerd het bericht te sturen, daarna verdwijnt het.

Veel mensen die de prepaid telefoon alleen gebruiken om in nood te kunnen bellen geven aan dat het opwaarderen een probleem is. Als je geen verbruik hebt dan loopt het tegoed op. Het laagste opwaardeerbedrag is meestal € 10. De telefoon kost je dan omgerekend € 20 per jaar, als je per half jaar moet opwaarderen. Voor € 1,66 per maand heb je dan toch een telefoonnummer, daar kan geen abonnement tegenop.

Voor zover ik weet is het alleen in Duitsland zo dat het beltegoed dat je gekocht hebt, ook echt van jou blijft. Omdat dit in Nederland niet het geval is, is het dus zaak regelmatig het telefoontje in het dashboardkastje te controleren… en bekijk nu meteen even hoe de houdbaarheid van het tegoed per provider geregeld is op de speciale pagina op Bellen.com

Alle reacties tonen (1)

Eén reactie op “Beltegoed tegoed?! En weg is het…”

  1. Avatar Rob schreef:

    Voor wat betreft het tegoed bij Deka Mobiel kan ik berichten dat ik dit recent ben kwijtgeraakt. Was in het buitenland, en net na terugkeer geen aansluiting meer. Ook de correspondentie met Deka Mobiel was nu niet van een niveau wat je van een, en ook van deze provider mag verwachten. Dus DekaMobiel kan van uw lijstje worden verwijderd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *



Awards