Ben Woldring

De prijzen aan de pomp stapelen dit jaar record op record. Ook deze week was het weer raak. Als er nog geen signaal was om over elektrisch rijden na te denken, dan is dat er nu wel.

Het is dat ik in Groningen woon, en wekelijks het hele land doorkruis, anders stond hier allang een elektrische wagen voor de deur. Maar die langeafstandsritten – van Groningen naar de Randstad en weer terug – zijn met de huidige batterijen nog niet goed mogelijk. Dat zie je ook bij Vincent Evers, die op leafplan.nl live zijn ervaringen met elektrisch rijden laat zien. Hij moet soms flink puzzelen om zijn auto weer ’vol te kunnen gooien’.

In de fascinerende documentaire Who killed the electric car? is te zien dat General Motors al halverwege de jaren ’90 een volledig elektrische auto ontwikkeld had. Maar de productie werd gestopt, en GM gaf als reden op dat de ontwikkelingskosten te hoog waren en er te weinig animo was van kopers.
De overheid heeft zich tot doel gesteld dat er in 2020 één miljoen elektrische auto’s rondrijden in ons land. Het wordt momenteel ook steeds aantrekkelijker gemaakt. Zo kun je bij de Stichting E-laad onder bepaalde voorwaarden gratis een laadpaal voor de deur laten installeren. Daar kunnen ook ondernemers hun voordeel mee doen.

Bij zo’n paal krijg je ook een pas om gratis stroom ’te tanken’. Dat zal natuurlijk op den duur verdwijnen, want onze vindingrijke overheid zal elektrisch rijden natuurlijk gaan belasten, maar de trend is niet meer te stoppen.

En da’s een goede zaak. In de eerste plaats om minder afhankelijk te worden van de olie-industrie. Maar het grotere plaatje is dat hét grote probleem van zonne- en windenergie kan worden opgelost. Want het gebeurt regelmatig dat de zon schijnt of de wind waait als er minder stroom nodig is. Het overschot dat zo ontstaat kan worden opgeslagen in accu’s van elektrische auto’s.

Nu moet er nog een oplossing komen voor de accu’s. Net als alle smartphonefabrikanten worstelen ook alle autobouwers met dit probleem. De techniek moet zich zover ontwikkelen dat het opladen minder lang duurt en dat je makkelijk een ’actieradius’ van 500 tot 750 kilometer hebt.

Apple en BMW werken nu al samen in toepassingen om je apps op je dashboard te krijgen. Wat houdt een verregaande samenwerking in batterijtechnologie tegen? Met zo veel kennis bij die bedrijven gezamenlijk moet er toch een oplossing te vinden zijn? Dan kan ik ook die laadpaal bestellen.

Er zijn nog geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *



Awards