Eerlijke vergelijkers waar je echt wat aan hebt
   

Even geen crisis

Wat kan reizen, verre landen bezoeken en nieuwe mensen ontmoeten toch verfrissend, relativerend en inspirerend werken. Drie weken geleden stapte ik op het vliegtuig om eerst in Miami met wat vrienden een paar dagen te ontspannen en vervolgens in Mexico een door EYES georganiseerd evenement voor jonge ondernemers bij te wonen. Het leek me heerlijk om even afstand te nemen van mijn bedrijf en Nederland en de crisis tijdelijk achter me te laten.

Vanaf het eerste moment dat ik voet op Amerikaanse bodem zette, voelde ik een aanstekelijke positieve vibe. Drie weken lang heb ik me aan het optimisme van de Amerikanen en Mexicanen gelaafd. Overal werd ik met interesse en een vrolijke glimlach onthaald en, belangrijker nog, het woord ‘crisis’ is geen moment gevallen.

Op het EYES-event sprak ik met Cosme Torrado Martinez van Alsea, een bekende zakenman in Mexico. Hij was zo slim om 20 jaar geleden een multifastfoodketen in zijn vaderland op te zetten. Al vroeg had hij in de gaten dat Burger King, Starbucks en Domino’s het goed deden in Noord-Amerika. Torrado kocht en huurde enkele panden en sloot op 29-jarige leeftijd zijn eerste franchisecontract met Burger King af. Al snel had hij de exclusieve rechten voor Mexico verworven. Vandaag de dag telt zijn bedrijf Alsea 25.000 medewerkers.

Torrado heeft het goed bekeken. Door in te zetten op verschillende merken, heeft hij handig zijn risico gespreid. De ene dag zit immers de pizza in de lift, het volgende moment koopt de consument liever een hamburger. De Mexicaanse zakenman hield zelf het meest van ‘zijn’ koffieketen Starbucks. “Want daar heb ik de hele dag, van ’s ochtends vroeg tot diep in de nacht, omzet.”

Dit was een interessant inzicht voor mij. Hamburgers en pizza’s verkopen vooral op piekmomenten, tijdens de lunch en in de avond. De rest van de dag kun je in zo’n restaurant doorgaans een kanonskogel afschieten, terwijl de ondernemer wel over de hele dag huur moet betalen.

Het succes van Torrado lijkt besmettelijk. In Mexico wordt veel geïnvesteerd. Jonge entrepreneurs zijn er volop en overal lijken de lichten op groen te staan. Het lagelonenland bruist van de energie. Het was zo bevrijdend om voor even van het crisisdenken verlost te zijn. Na Brazilië is dit het volgende Latijns-Amerikaanse land om de komende tien jaar scherp in de gaten te houden.



Ben Woldring

© 1998 - 2024 Bencom Group BV > Founded in Groningen