Anniek Kruijer

Als medewerker van Bencom kom ik dagelijks in contact met mensen die onze vergelijkingssites raadplegen en een abonnement of product bestellen. Om jou hierbij van goede informatie te kunnen voorzien, moeten wij op de hoogte zijn van de rechten die je hebt als consument. En deze rechten gaan op de schop, namelijk per 13 juni 2014. Wat zijn voor jou als online vergelijker en koper de belangrijkste veranderingen?

Informatieplicht webwinkels
Als je een bestelling plaatst, moet je op de hoogte zijn van alle informatie over het webshop-400x240 (1)product of de dienst. Denk aan de belangrijkste kenmerken, de totale prijs en de duur van de overeenkomst. Op onze vergelijkingssites voorzien we je al van deze informatie. Vergelijk je bijvoorbeeld abonnementen op Bellen.com dan vind je deze informatie gemakkelijk terug onder kenmerken en specificaties van dit abonnement.

Bedenktijd van 7 naar 14 dagen
Op dit moment heb je 7 kalenderdagen bedenktijd om een dienst of product te annuleren, dit zal veranderen naar 14 kalenderdagen. Energieleveranciers hebben vorig jaar al gekozen voor deze bedenktijd, maar hier kom ik graag in mijn volgende blog op terug. Is de informatie over de bedenktijd onjuist of wordt er niets over genoemd? Dan wordt deze verlengd van 14 dagen naar maximaal 12 maanden. Op Gaslicht.com informeren wij bezoekers op verschillende plekken over de bedenktijd. Zoals bijvoorbeeld in het stappenplan op het aanmeldformulier.

stappenplan Gaslicht

Bellen naar 0900-nummers
Ken je dat, die lange wachtrijen als je belt naar een klantenservice? Zelf kan ik mij hier aan ergeren, zeker wanneer ik weet dat de belkosten enorm kunnen oplopen. Hier komt verandering in! Vanaf juni zullen de hoge belkosten als je belt naar een 0900-nummer verdwijnen, want de afrekening per minuut verdwijnt en het gesprek mag maximaal 1 euro kosten. Plus de kosten voor het bellen vanaf een vaste of mobiele telefoon.

Totale kosten
Geen verrassingen meer over onverwachte bijkomende kosten. Als je een product of dienst Totale kosten_afbeelding_bellen_com
bestelt, moet je namelijk direct kunnen zien wat de totale kosten zijn. Dus niet dat er achteraf bijvoorbeeld nog aansluitkosten bijkomen. Op Bellen.com houden we hier al rekening mee. De totale kosten worden overzichtelijk weergegeven. Zo zie je in een oogopslag je maandkosten en eventueel andere bijkomende kosten.

Bestelknop op de schop
Op de pagina van het online bestelproces moet bij de bestelknop duidelijk worden gemaakt dat er een verplichting tot betaling ontstaat. Dit kan bijvoorbeeld door een bestelknop waarop staat: “bestelling met betaalplicht”. Persoonlijk vind ik het overbodig dat de bestelknop deze metamorfose moet ondergaan. De woorden aanmelden of bestellen zijn duidelijk genoeg om te weten dat je zal moeten betalen na het plaatsen van een bestelling.

Geen vooraf aangevinkte hokjes meer
Op een bestelformulier komt het nog wel eens voor dat er een aantal hokjes door de webshop vooraf zijn aangevinkt, bijvoorbeeld voor een nieuwsbrief. Je hebt het vinkje over het hoofd gezien en dan ineens ontvang je er één in je mailbox. Dit is verleden tijd, want standaard aangevinkte hokjes mag niet meer.

Op onze sites hebben we dit alVinkjes_bellen_com
geruime tijd geleden uitgeschakeld:-)
Wij geven je zélf de keuze.

Campagne ConsuWijzer
Op de hoogte blijven van de nieuwe consumentenregels? Meld je aan via sociale media van de ConsuWijzer of kijk op de website, want in juni 2014 start ConsuWijzer een speciale campagne. Wanneer de regels bekend zijn zullen ook wij deze voor jou op een rij zetten en –indien nodig- doorvoeren op onze sites.

Door Anniek Kruijer

Er zijn nog geen reacties

Hinterlasse eine Antwort

Deine E-Mail-Adresse wird nicht veröffentlicht. Erforderliche Felder sind markiert *



Awards