Eric Zwolle

‘Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.’ Deze beroemde quote van Arthur C. Clarke is de, in mijn mening, beste omschrijving die de huidige ontwikkelingen van de mobiele telefoon behelst. Momenteel zijn de internetconnecties ontzettend snel geworden en onze telefoons worden steeds krachtigere computers. Het zal ondertussen geen verassing meer zijn dat smartphones en mobiel internet hierdoor steeds populairder worden. Een verrassende manier waaruit blijkt dat de mobiele telefoon het gebruik van desktops begint te verdrukken, is door te kijken naar het veranderende zoekgedrag van mensen. 

Zoeken met Google

Het woord ‘zoeken’ is tegenwoordig bijna synoniem geworden aan het woord ‘Google’. Wereldwijd is het bedrijf al enige jaren de meest populaire zoekmachine en haar populariteit blijft toenemen. Bij de start van Google in 1998 (tevens het begin van onze website Bellen.com) was de functionaliteit van de zoekmachine gelimiteerd en de zoekresultaten rechttoe rechtaan. Sindsdien stond het bedrijf niet stil: door continue nieuwe technologie en functies toe te voegen tracht het bedrijf de ultieme ‘personal assistant’ te creëren.

Zoeken met mobiel

Eén van de meest duidelijke ‘emerging trends’ die Google afschildert, is dat de mobiele telefoon steeds vaker wordt ingezet voor zoekopdrachten in de zoekmachine. Een goed voorbeeld is het zoekgedrag tijdens de voetbalwedstrijd München-Madrid:

blog-eric-zwolle

Sterker nog, sinds 2015 werden er wereldwijd meer Google zoekopdrachten gedaan via de mobiel dan via de desktop. Dit is meer dan logisch natuurlijk: de telefoon heb je meestal meteen bij de hand terwijl een desktop of zelfs een laptop minder handzaam zijn. De voornaamste reden waarom er meer zoekopdrachten wereldwijd via Google worden gedaan zal je waarschijnlijk verbazen. Doordat de smartphone steeds beter betaalbaar wordt, is de verkoop ervan explosief gestegen in ontwikkelingslanden.

Het medium verandert het gedrag

Omdat het medium veel handzamer is geworden, is het zoekgedrag zelf ook veranderd. Mobiele zoekopdrachten zijn meer ben-poliswijzerlokaal-gericht, tijdsgevoeliger en context-gedreven. Een goed voorbeeld is een zoekopdracht terwijl iemand in een winkel een product vergelijkt op prijs en kwaliteit. Daarnaast blijkt een groot gedeelte van mobiele zoekopdrachten te gebeuren terwijl de TV aanstaat. Het effect hiervan hebben wij zelf meegemaakt toen onze CEO Ben zelf verscheen in een uitzending van Kassa!. Gedurende de uitzending steeg het (mobiele) internetverkeer naar onze site Poliswijzer enorm.

Als online marketeer bij Bencom en algemeen Google-idioot ben ik natuurlijk zeer benieuwd naar de invloed die mobiele telefoons in de toekomst gaan hebben op het zoekgedrag van mensen. Vooral met de opkomst van voice-search en ‘personal assistants’ zoals Siri en Cortana zal de toekomst van zoekopdrachten hoogstwaarschijnlijk verder evolueren. Hoe zoekgedrag zal ook veranderen: ik hou de ontwikkelingen nauw in de gaten!

Door Eric Zwolle

Er zijn nog geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *



Awards